Taustani

Olen tanssija ja miimikko. Pyöritän yhdessä koreografimme Päivi Auran kanssa vuonna 2006 perustettua Tanssiteatteri Auracoa. Auracon toiminnasta saat kattavimman kuvan selailemalla nettisivujamme.

Olen aina ollut kiinnostunut sanattomasta ja fyysisestä ilmaisusta. Lempielokuviani Singin’ in the Rainin ohella ovat Charlie Chaplinin ja Buster Keatonin mykkäelokuvat. Pienestä pitäen tanssi on ollut ominta omaani, mutta jossain vaiheessa tuli tunne, että jotain siitä kuitenkin puuttuu. Mitä, sitä en heti osannut eritellä.

Matka 1:100
kuva: Ronald Spratte

Ensimmäisellä (panto)miimikurssilla olin tanssinopiskeluaikoinani Nizzan yliopistolla, jossa valitsin kurssin vapaavalintaisena. Opettaja oli Marcel Marceaun oppilas ja kurssilta on jäänyt mieleen Marceaun Bip, the Bird Keeper -étuden kaltaisen numeron opettelua. Tanssilukujärjestys valitettavasti muuttui kesken jakson ja jouduin jättämään pantomiimikurssin kesken. Tuolla kurssilla ei kuitenkaan vielä tullut sitä tunnetta, että se olisi sitä mitä haluaisin elämälläni tehdä.

Kävin myös Teatterikorkeakoulun avoimessa yliopistossa tarjolla olleita miimin ja fyysisen teatterin kursseja. Kurssit olivat mielenkiintoisia ja kivoja, mutta edelleen jotain puuttui. Vasta Radim Vizváryn Physical mime -kurssilla asiat loksahtivat kohdilleen. Kurssilla yhdistyivät äärimmäinen fyysisyys, pienet yksityiskohdat ja voimakas läsnäolo – kaikki! Silloin tuli fiilis, että TÄTÄ lisää. Ja asiat etenivätkin sitten nopeasti. Radimin kannustamana hain berliiniläiseen kouluun nimeltään Die Etage, kävin pääsykokeissa, pääsin sisään ja kolme kuukautta Radimin kurssin jälkeen muutinkin jo Berliiniin ja aloitin Die Etagen linjalla Pantomime/Mime.

Koulussa opiskelimme eri miimitekniikoita (mm. Marceaun, Henryk Tomaszewskin ja Étienne Decroux’n mukaan) sekä Commedia dell’Artea, balettia, akrobatiaa, klovneriaa… Monipuolinen opetusohjelma antoi eväitä sekä perinteiden tuntemiseen että oman tyylin kehittämiseen ja kehittymiseen. Pääopettajanamme oli Anke Gerber, joka on Keski-Euroopassa tunnettu ja kysytty miimikko ja opettaja. Hän on myös balettitanssija toiselta koulutukseltaan. Anken tekniikassa yhdistyy perinteinen miimitekniikka mime corporealiin ja tanssilliseen ilmaisuun. Tekniikka sopi minulle todella hyvin ja pitkälti Anken oppien mukaan teen miimiä edelleen. Lisää eri tekniikoista myöhemmin.


Koulussa maskeeraamassa ennen esitystä.

Päätin Die Etagen miimiopinnot vuonna 2015. Ensimmäisen pitkän miimisooloni Matka 1:100 valmistin heti syksyllä 2015 Auracon nimissä ja esitin sitä sekä Saksassa että Suomessa. Berliinin-kollegoiden kanssa teimme Beyond the Old -nimisen kokoillan miimiesityksen 2016 Melu Mime Collectivena. Lyhyempiä soolo- ja duonumeroita valmistui myös ja niitä pääsin esittämään erilaisissa open stage -tapahtumissa Berliinissä ja Helsingissä. Keväällä 2017 olin Mime>Berlin -festivaalilla soolonumerollani I Can Deny Everything. Kaiken ohella kiersimme Auracon tanssiesityksillä pitkin poikin maailmaa.


Melu Mime: Beyond the Old

Keväällä 2017 muutin takaisin Suomeen. Kesästä 2017 lähtien vaivannut jalkavaiva on estänyt uusien teoksien harjoittelemisen toistaiseksi, mutta jos ja kun jalka paranee ja kuntoutuu kunnolla, seuraavan kokoillan soolon aika on ensi vuonna. Miimiä olen pystynyt kuitenkin opettamaan ja vuosina 2016–2018 pitämäni kurssit ovat olleet suosittuja ja osallistujat ovat tykänneet. Kursseja on joka tapauksessa tulossa taas ja aikataulut lyön lukkoon, kunhan jalan tilanne taas vähän selkiää (tuleeko leikkaus ja millä aikataululla…).

On ollut mahtavaa huomata, että miimiä kohtaan on niin paljon kiinnostusta! Toivottavasti tästä blogista löytyy kiinnostavaa luettavaa ja lisää tietoa tästä pienestä, mutta hienosta taiteenlajista.

Kommentit

Suositut tekstit